donderdag 28 januari 2010

blokken

Eindelijk dooit het even. De afgelopen dagen ben ik bezig geweest om alle blokken los te krijgen. Dat valt niet mee, eerst moest de borgpen eruit en sommigen zaten aardig vast. De harpen idem dito, bij sommigen moest de slijper te pas komen. En dat allemaal op een glibberig dek.
De helft heb ik er nu af zo’n 14 stuks. Maar gisteravond kwam het leukste, ze allemaal uit elkaar halen, alle onderdelen genummerd en in bakjes gelegd en het hout op de verwarming. Daar mag het een week drogen, en als alle resterende lak eraf is kan het in een dompelbak met lijn olie. Dit doe ik niet alleen zodat ze er mooi uit komen te zien, maar vooral om eens te kunnen controleren of de assen er nog goed uitzien en om stukke blokken te reparen.
Van de meeste blokken heb ik geen idee hoe oud ze zijn en vooral hoe goed ze nog zijn. Gelukkig viel het mee, maar 1 as en 1 heel blok moeten vervangen worden. Maar zelfs mijn nieuwe fokkeblokken waren niet ongeschonden, er was al een stuk hout afgebroken.
Fijn om straks alles weer mooi te hebben en zeker te weten dat ze goed zijn.

Geen opmerkingen: