maandag 4 januari 2010

nachtvaren




Na 2 nachten met ontberingen, en een aantal serieuze vastloop partijen, zijn we vannacht in Lauwersoog aangekomen. Het einde in zicht, vandaag nog 6 uurtjes door het Reitdiep, en dan zouden we in Groningen zijn. Je leest het goed, “zouden”; vanmorgen werd er een vaarverbod uitgegeven voor het Reitdiep. Dat betekent anderhalve dag om varen naar Delfzijl. Het Eemskanaal is nog bevaarbaar en heeft beweegbare bruggen.
Gelukkig kom ik dan wel vanaf de juiste kant de stad in. De stad heeft ook een vaarverbod, dus daar kom ik nooit doorheen met die schaatsende stadjers. Maar vanaf de oostkant, mag ik nog 100 meter de stad in, en laat dat nou net de haven zijn waar ik heen moet. Moest vanmorgen wel even slikken, de afgelopen nachten zaten nog vers in het geheugen.
Na wat rekenwerk, besloten om morgen het lage tij overdag te pakken, dat is 16 cm meer dan vorig jaar, dat moet dus te doen zijn. Ook is de temperatuur overdag wat beter. Dit laatste stuk ga ik zonder Roel, maar Met Frans, een goede vriend die hier de hele zomer vaart en het gebied heel goed kent. Natuurlijk ken ik het gebied ook goed en kan ik kaartlezen; maar het is gewoon fijn om iemand mee te hebben die precies weet waar de laatste bultjes liggen.

Geen opmerkingen: