zondag 2 augustus 2009

de toer

Vrijdag was het weer zo ver, de Horizontoer kwam weer aan boord. Meestal is het een mix van gasten en artiesten die over al de schepen worden verdeelt, maar de Wilhemina heeft deze keer alleen maar artiesten aan boord. Dus werd er gesleept met versterkertjes, gepimte kinderwagen en een heuse contrabas.
Om half 9 s'avonds werden alle schippers voorgesteld aan de 150 koppige toer deelnemers, die zich hadden verzamelt bij de start BBQ, Leuk om zo te beginnen aan een 9 daagse reis.
De volgorde van de eilanden is dit jaar anders geplant dan voorgaande jaren en dus staat Ameland nu als eerste op de lijst.
Klaas van de Spes had een mooi vaarplan gemaakt, waarin we zaterdag om 13.00 op Ameland moesten zijn. Dat betekende wel dat we om 23.00 al vertrokken uit Harlingen. Donker dus, geen radar, geen bochtaanwijzer en dies meer zij. Alleen een kaart op de laptop, verbonden met de GPS.
Het eerste deel van de tocht zijn er alleen maar verlichte boeien, waarvan het erg moeilijk inschatten is hoever ze weg staan, of liever gezegd; hoe dichtbij ze zijn.
Aan het einde van de Pollendam liep een collega mij voorbij en een visser kwam ons tegemoet, en met de stroom op de kont was daar ineens een grote rode boei, gelukkig raakten wij hem op het zwaard, waardoor er niets stuk ging.
Pfffff, dat was een pak van mijn hart, alleen mijn ego kreeg een deukje.
De rest van de nacht was daarna een makkie, toen de verlichte boeien op hielden en er alleen nog maar onverlichte boeien stonden, werd het eigenlijk alleen maar makkelijker en ook veel leuker, met de GPS en een grote schijnwerper was het leuk om de juiste boeien te vinden.
Om half 4 lagen we voor het wantij van Terschelling en hebben daar nog een uurtje geankerd, wachtend op wat meer water.
En om half 5 hebben we een paar artiesten wakker gemaakt om het kunstje "hoe krijg ik mijn anker eruit" te leren. Het was zowaar zelfs licht en de schijnwerper kon worden opgeruimd. Om half 8 waren we op Ameland en kon ik eindelijk mijn bed in. Alwaar ik om 12 uur werd gewekt door een oefensessie met de contrabas en viool, slaapdronken zat ik in de roef te genieten, van alweer een hele nieuwe toer.

Geen opmerkingen: