woensdag 5 augustus 2009

mooi!!!

De week vliegt om, Ameland was als vanouds, Schier is ook alweer voorbij, vreemd voor mij om daar te zijn met de Toer. We mochten afmeren aan de veerboot kade met toestemming van Rijkswaterstaat, alleen de kustwacht was daar niet van op de hoogte en dus andere gebruikers ook niet, gelukkig wilden we dinsdag toch al weer vroeg weg en kon het vrachtschip dat daar ook gepland was gewoon afmeren om 9 uur.
Pas later realiseerde ik mij dat ik op de zelfde plek lag waar ik voor het eerst bij Rob aan boord stapte 21 jaar geleden alweer.
Nog steeds de oude(re) vertrouwde gezichten op het eiland, maar nu dus overgoten met een heleboel Horizonners die ik ook al weer jaren ken, vreemde mix van mensen en gevoelens.
Dinsdag ging het weer richting Terschelling, maar daar zitten wel de nodige ondieptes tussen. De " Frans Horjus" bleef eenzaam op de tweede ondiepte achter, terwijl de rest van de vloot er wel overheen kwam. Besloten werd een getijdenstop in te lassen aan de westkant van Ameland, keurig in het gelid schoven de 5 schepen de plaat op. Het was een prachtige zandplaat en een onwaarschijnlijk mooie dag, 28 graden, geen wind, echt tropisch. binnen 5 minuten stonden, lagen en doken er 130 mensen in het water.
Er werd watervolleybal gespeeld en een heuse DJ praatte de hele boel bij elkaar met aquajogging en majorettes met pompoenen van zeewier deden hun best om iedereen aan te moedigen. Er werd druk geflaneerd langs alle schepen een rockbandje trad op aan dek van de poolster. En ter afsluiting was er op de Wilhelmina een viool, gitaar en contrabas concert.
Normaal ben ik een groot voorstander van stilte op het Wad, maar op de een of andere manier paste het gewoon die dag, het voelde waanzinnig goed aan met al die vrolijke opgetogen mensen.
Na het eten kwamen de schepen 1 voor 1 weer los en met een mooie al laaghangende zon, voeren we langs de zeehonden van de blauwe balg, met zacht pruttelende motor en 130 stille mensen die tot tranen toe geroerd waren om zoveel moois.

Geen opmerkingen: