dinsdag 9 juni 2009

vliehors expres



Eigenlijk wilden we naar Texel, de windvoorspellingen zeiden dat de wind pas om een uur of 2 van oost naar zuid-west zou draaien. Maar je voelt hem al; om 11 uur draaide hij pats-boem naar zuidwest. We zaten nog maar in de Vliestroom en moesten daar al kruisen. Dat betekend dat je de hele 5 tot 6 uur varen naar Texel moet kruisen.
Dat wilde ik de kids niet aan doen, dus zijn we na 6 overstagjes de bank overgestoken naar Vlieland. In ons kielzog volgden nog een paar Texelvaarders.
Maar ja, we waren vroeg weggegaan en waren dus vroeg op Vlie, daarom heb ik de leraren overgehaald een tocht te boeken met de vliehors expres. Om 4 uur kwam het grote gele gevaarte ons voor het schip afhalen, zelfs Boomer mocht mee. Helemaal langs de Noordzeekust gereden tot aan het uiterste westpuntje van Vlieland. Daar lagen op een zandbank wat zeehonden te zonnen en aan de overkant was de mooie rode vuurtoren van Texel te zien. Ook kon ik eindelijk de tekst lezen die de banden van de truck achterlaat in het zand; "volg hier voor even woorden langs de waterlijn, laat hier je grootste zorg genieten zijn".
Mooi hé. Ook nog even bij het reddinghuisje annex strandvonderij gekeken. veel hout en fenders, en zelfs een as urn uit 2004. Een vrijwel nieuwe knalrode fender wilde hij mij helaas niet verkopen, maar ik weet nu wel hoe ik ooit mijn achtertuin wil inrichten, zand, wrakhout schutting, fenders en een vuurplaats, geen plaats voor een grasveldje, hoef ik die ook niet te maaien, heerlijk vakantie sfeertje, daar ga ik voor.

1 opmerking:

Erica zei

Hoi Harriët,

zo'n groep aan boord klinkt bijna niet als werken.... En dan ook nog een kokkin: genieten maar!!