donderdag 29 april 2010

kleurplaatje

Al tijden denk ik aan een ander kleurtje voor de Wilhelmina, maar ben wel gehecht aan het donkergroen aan de buitenkant. Die zit er al zo’n 30 jaar op en het is een klassieke scheepskleur, daar wil ik dus niets aan veranderen.
Het dek heeft in de loop der jaren wel andere kleuren gehad en op de kleurenwaaier had ik een mooie beige groen gevonden. Het leek me een mooi dek kleurtje en heb er 10 liter van gehaald. In de kuip zit ook nog een klein stukje dek en daar was ik begonnen te schilderen, maar schrik, niks beige / groen, het was ordinair lichtgeel.
Zelfs na de tweede laag werd het niet veel beter, alhoewel? als je wat langer keek, leek het toch wel vrolijk maar niet om het hele dek mee te doen. Toch maar weer de oude kleur erop gedaan en het in de kuip zo gelaten.
Voor het roefdak had ik gelijktijdig limoen geel meegenomen, dat leek me wel leuk. Ook dat was geen succes, schreeuwend gif geel werd het. Goede raad is duur en een pot goede verf ook, vanmorgen dus een klein beetje uit de bus gehaald en er een beetje boeisel groen doorgedaan, en zie; er kwam een mooie zachtgroene kleur tevoorschijn, tussen appel groen en olijfgroen. Morgen ga ik het er op doen en hoop ik dat het net zo mooi word als dat ik het in mijn hoofd heb.
Dat mengen deed me wel erg aan de begin jaren denken, in het voorjaar was er eigenlijk nooit geld voor verf en in de zomer was er geen tijd om te verven. Dat losten we op door in het voorjaar alle verf uit de bun te halen en bij elkaar te gooien, het werd daardoor altijd een vreemd bruin kleurtje, prima geschikt voor een schip uit de bruine vloot en elk jaar weer een beetje anders.

2 opmerkingen:

Myra zei

Ik ben heel benieuwd hoe het er uit gaat zien. Hoop dat je vandaag nog kunt schilderen. Hier regent het al de hele ochtend...

Harriët zei

Het is gelukt hoor. Het is een heftig maar erg mooi groen geworden. Kom maar gauw eens kijken. groetjes Harriët