zaterdag 2 oktober 2010

ingesloten

Oktober is het alweer, van oudsher is dat een maand die niet helemaal volgeboekt is. Al moet ik zeggen dat oktober 2010 aardig geboekt is. Afgelopen week hebben we in Franeker gelegen voor wat broodnodige klusjes, in de loop van het seizoen gaan er toch wel eens wat dingen stuk.
Het gaffeloog is geheel vernieuwd en aan de zijstagen van de kluiverboom zitten nu kettingen, die in een lip passen aan dek zodat de stagen wat gemakkelijker strak gezet kunnen worden. En alles is nu minder slijtage gevoelig, dat scheelt een blok per jaar en heel wat meters touw.
Vanaf Franeker zijn we vrijdag naar Leeuwarden gevaren voor een B&B klus in het centrum van de stad. De havendienst had mijn gereserveerde ligplaats keurig afgezet met een lint. Toch lag daar een jacht, waar moet je dan heen? Eerst maar voorzichtig afgemeerd aan een parkeerpaaltje en de wal opgestapt om deze aardige Zwitsers erop te wijzen dat het lint ergens voor dient. Daarna kon ik voor de tweede keer in de gracht gaan draaien en afmeren. Het leek redelijk ruim, omdat er aan de overkant een woonschip afwezig was. Wat ik mij niet realiseerde was dat daar natuurlijk nooit gebaggerd word en mijn roer liep vast in de prut, voorzichtig een beetje bijgedraaid en alles paste weer. Dat terwijl de Zwitser met zijn 9 meter schip en kopschroef moeilijk liep te doen, toch weer leuk.
Die reservering, had ik afgelopen week geregeld voor 2 nachten. Vrijdagavond komt er doodleuk iemand langs om havengeld te innen en te vertellen dat de bruggen zondag niet draaien en ik de stad niet uit kan. Ik begrijp best dat er af en toe onderhoud gepleegd moet worden aan die bruggen, maar niet dat ze mij dat van de week niet vertelden toen ik belde. Vrijdag om 4 uur gaan alle ambtenaren naar huis en kun je in principe niets meer regelen.
Zaterdagochtend ben ik aan het bellen geslagen en kreeg overal antwoordapparaten. Na een uur schoot mij pas te binnen dat ik ook marifoon heb en dus de betreffende brug kon oproepen. Eindelijk kreeg ik een telefoonnummer die wel bereikbaar was. En nog belangrijker, deze vriendelijke man wilde op zijn vrije zaterdag wel regelen dat ik maandag om 6 uur door de bruggen kan, gelukkig maar want maandag om 10.00 uur staan de gasten in Harlingen op de kade.

Geen opmerkingen: