vrijdag 10 september 2010

wissel

Afgelopen vrijdag alweer, is de kluiverboom eraf gehaald. De nieuwe boom ligt al gedeeltelijk klaar, maar het ijzerbeslag van de oude moet er nog op en natuurlijk nog de nodige lagen lak.
De hele week vaar ik dus al zonder kluiverboom, nu voel ik me wel erg kaaltjes en iedere collega wil weten waarom en wat er aan de hand is, dat levert in de haven wel de nodige koffiedrinkers op, en dat is weer gezellig. Maar het heeft ook zijn voordelen, het manoeuvreert een stuk gemakkelijker zonder dat ding. Ook leuk om vlak voor de haven tegen Henny te zeggen dat de kluiverboom alvast omhoog mag.
De brugsmurfjes van de afgelopen week kregen het gootzeil prima omhoog, maar denk ik dat kluiver en bezaan een beetje teveel van het goede was geweest. Daarbij waren we maandag aan de late kant, omdat we tijdens het hijsen te veel weggezet werd door de stroom, dat samen met een extra verlaging van 70 cm, zorgde er voor dat we gelijk op een zandbank liepen net buiten Harlingen. Om 6 uur waren we weer los en konden achter de samen varende schepen aan naar Terschelling.
Net voor het donker kwamen we aan en werden door de andere klassen met luid gejuich onthaalt.
Woensdag waren we weer in Harlingen om van klas te wisselen en het zelfde rondje nog eens te varen. Alleen nam Bert het donderdag van me over, zodat ik voor het eerst in maanden eens een lang weekend met Roel meekon naar Zeeland en de Rijn op naar Duitsland, uitslapen, lezen en wat koken. Heerlijk!

1 opmerking:

Myra zei

Zonder kluiverboom.... en dat terwijl de Brandarisrace nog niet eens geweest is ;) . Aanstaande zondag ben ik ook weer in Harlingen voor een midweekje. Als het lukt kom ik nog even bij je langs.

Groetjes,
Myra