maandag 9 november 2009

waddenrace

Het palaver was dit jaar niet bij de KNRM, maar in een kroegje bij de haven, Piet Paulusma was er wel, die voorspelde weinig wind, zuidwest krimpend en af en toe windstiltes, geen regen, maar wel buien. Met krimpend kwam hij er goed af, en 1 bui hebben we ook gehad, maar tot zondagochtend 10.00 uur hadden we een perfecte wind. Vrijdagavond hebben we met z’n allen lang zitten dubben over de diverse mogelijke routes, het werd al met al een latertje, terwijl de start al om 8 uur de volgende morgen was. Om 4 minuten voor half 9 kwamen we over de startlijn en zeilden prachtig tegenstrooms naar Terschelling. Daar ging Tom van boord om ergens een gedrukt kassabonnetje te halen als bewijsstuk. Gelijk door naar Vlieland waar we rond 18.00 aan kwamen. En weg waren we weer, nu naar Oudeschild. Aan het einde van de avond kwamen we aan, en vertrokken ook gelijk weer. Wind was er nog genoeg, maar we werden moe. De stroom naar Den Oever was tegen, maar nog steeds te doen, besloten werd dan ook bij het Amsteldiep voor anker te gaan, de vloed afwachten en gelijk onze verplichte 4 uur rust te nemen. Om half acht zondagmorgen kwam de vloed, het weer was prachtig en Den Oever in een paar klapjes bezeild. Maar toen kwam de mist, eerst nog helemaal geen probleem, er was tenslotte nog steeds wind en langs de afsluitdijk was het prachtig zeilen, maar bij Kornwerderzand hield ook de wind er mee op, en het zicht beperkte zich tot zo’n 50 meter. Na ruim een uur dobberen werd de knoop doorgehakt, de 1 cilinder kromhout uit 1917 werd gestart, en langzaam tuften we over de platen naar Harlingen. Ondertussen waren er op de marifoon aardig wat perikelen over verplicht ankeren (schepen zonder radar)en de politie die daar op toe zag, zeker 5 schepen stranden op die manier en konden pas verder nadat de politieboot naar Harlingen ging, daar werd nog een jachtje bekeurd in de haven. Wij kwamen over de platen en hoefden alleen maar heel kort 1 grotere geul over te steken om voor de haven te raken. Onze navigators hebben een geweldige klus geklaard met alleen een hand GPS, we kwamen precies voor de haven uit, het zicht was ondertussen alleen maar minder geworden. De havendienst melde gelukkig dat de politie aan het rusten was en dat er verder geen beweging van schepen was. Als helden werden we onthaald door onze collega’s. Jammer dat we gediskwalificeerd waren wegens motor gebruik, uiteindelijk kwamen in de loop van de avond ook de rest van de schepen binnen op de motor. De uitslag; 3 van de 13 schepen gefinisht en de winnaar de “Voorwaarts”van Peter Glas, en op 2 en 3 de Harmina en de Waterwolf.

Myra zei

Zon... ;-)

Ps Herkent je gsm mijn nummer weer?