vrijdag 6 november 2009

waddenrace

Elk najaar zijn er weer vele wedstrijden voor charterschepen, Kim heeft er al 3 of 4 opzitten en is net terug van "de slag in de rondte" vijf dagen lang alle getijdenhavens van het Wad af. De eerste slag was ik er destijds ook bij, een heidense klus om voor 16 man 5 dagen eten in te kopen en te maken. Met het dag en nacht doorgaan menu was ik al weken van te voren bezig, want hoe hou je brood en groente een beetje vers, zonder grote vriezers en hoe hou je de bemanning blij midden in de nacht en ijzig koud. Het plan bestond dus niet alleen uit een 3 x daags menu, maar 5 x daags en liefst warm, lekker maar simpel, omdat je maar nooit weet of je je staande kunt houden bij het fornuis. Daarnaast dacht ik ook nog mee met de te zeilen route, en deed ik mijn ding aan dek ook nog. Dat eerste jaar vertrokken we met 18 graden boven nul zonder wind in onze T-shirts. Het was de enige keer in mijn leven dat ik aan het bomen geweest ben op het Wad. De laatste nacht kwamen wij binnen in Harlingen met hagel en sneeuw, verkleed als Michelin poppetjes. Toen we op de kade stonden waren we zo blij dat het was volbracht, dat we glunderend een tros aanpakten van een ander charterschip, die mee deed aan een andere race, de "Waddenrace". Het duurde even voor wij begrepen waarom de bemanning van dat schip zo vreselijk bedrukt keek; ze dachten dat wij ook met de Waddenrace meededen en dat wij voor hen binnen waren. Een luid gejuich steeg op toen wij hen vertelden dat dat niet zo was en dat ze als eerste binnen waren.
Na 5 jaar meedoen vond ik het wel genoeg en deed ik alleen de Brandarisrace nog mee.
Maar wat schetst mijn verbazing, ik werd gevraagd als coschipper op de "Bruinvisch" van Cees Dekker, maar nu met de "Waddenrace". In 1 weekend naar Den Oever, Oudeschild, Vlieland en Terschelling en weer terug naar Harlingen. De verleiding was te groot en ik heb ja gezegd.
Vanavond is er palaver in het boothuis van de KNMR, waar zelfs Piet Paulusma ons komt adviseren over het weer.

1 opmerking:

Erica zei

Nou, wie weet tot vanavond dan! Ik ga mee met de Breesant