zaterdag 28 maart 2009

de Rijn

En daar zit ik nu, nu niet eens op het Wad of IJsselmeer, zelfs niet op de Friese meren, maar op de Rijn. En niet met mijn eigen vertrouwde Wilhelmina, maar met een groot containerschip van 135 meter lang en 17 meter breed, daar past de Wilhelmina bijna 5 keer in. Mocht nu eindelijk een keertje met Roel mee. Nou ik ben onder de indruk, een mega schipperswoning, helemaal modern en strak ingericht, net als het officieren onderkomen, maar vooral de stuurhut natuurlijk, eigenlijk is de brug een betere benaming. Overal computerschermen, alle mogelijke navigatie apparatuur, beladings censoren en zelf een afwasmachine voor de koffiekopjes.
Alles gaat volautomatisch en het is lekker warm, alleen de matroos komt af en toe buiten.
Gezien de temperaturen van de afgelopen tijd is dit bijna utopisch. Zal blij zijn als het voorjaar eindelijk weer begint, het liefst vanaf maandag, zodat we nog lekker buiten kunnen schilderen en een week later in t-shirt buiten aan het roer staan.
De enige andere keer dat ik op de Rijn ben geweest, was met de Bruinvis een hele mooie tjalk uit Harlingen, die zelfs onder monumentenzorg valt. Cees Dekker wil het liefst oude tijden doen herleven en besloot al zeilend de Rijn op te varen, bij de bruggen werd de mast met zeil en al een stuk achterover gezet en had ik via de verhaalkoppen alles met 1 hand onder controle. Na de bruggen werd alles weer netjes overeind gezet. Kreeg alleen de kriebels van de discussie over hoever de mast moest zakken, er waren verschillende rekenmethoden en met een geodriehoek werd de berekening bij de mastvoet gecontroleerd. Maar alles ging geweldig en het hele proces ging iedere keer weer beter. Het was een fantastische ervaring en totaal anders dan nu, op dit prachtige grote schip.
Zondag ga ik weer naar huis, dan word mijn auto van het achterdek gehesen, hij staat nu naast de auto van Roel en de supersportwagen van Remco. Maar eerst ga ik zo lekker koken voor de bemanning, nog geen idee wat, moet eerst 4 diepvriezen en 3 koelkasten opentrekken om te kijken wat er zoal mogelijk is, want er word wel ouderwets tussen de middag warm gegeten.

Geen opmerkingen: