zondag 20 juni 2010

oerol

Raar maar waar, ik lig op Terschelling en het is Oerol, en wat doe ik? ik volg Oerol op de Friese tv!
Met veel stress en nog veel meer geluk, kwamen we op zaterdagochtend als laatste schip de haven in. Vrijdag 18.00 uur vertrokken we met de groep en kwamen in de wachtrij voor het eiland, dat betekende dat we de groep mochten afzetten, en zelf voor anker moesten gaan. Gelukkig was er een watertaxi om ze s’nachts terug te brengen.
Om 4 uur werd ik wakker van een zacht gebons, en ja hoor, een uur na hoogwater en met 55 cm verhoging, was het anker gaan krabben en lagen we op een zandbank te stuiteren. We waren er gelukkig op tijd bij en kregen de Wilhelmina weer in dieper water. Een beter plekje gezocht om te ankeren en het opnieuw geprobeerd, maar waarschijnlijk hebben we te weinig ketting gebruikt, want weer wilde het anker niet houden. Voor de tweede keer met man en macht het anker gelicht. Inmiddels was het kwart over 5 en had ik er genoeg van, en ben ik door de rode lichten van de haveningang gevaren. Daar is 1 plek vrij om gasten te laden en lossen en het leek mij sterk dat die voor 9 uur gebruikt zou worden, daar hebben we vastgeknoopt en konden we nog even rustig slapen.
Om 10 uur weer naar buiten en omdat er in de haven druk gewisseld werd heb hebben we zo’n 3 uur voor de haven heen en weer gevaren. Uiteindelijk toch maar het anker ervoor gedaan, en je raad het al, een kwartier later kregen we te horen dat wij als laatste schip naar binnen mochten. Nu was het dubbel fijn dat we 2 koks aan boord hadden, waardoor we met z’n vieren het anker eruit konden draaien. Wij waren moe maar voldaan en alle gasten reuze blij. En door de Friese omroep heb ik ook nog wat meegekregen van Oerol.

2 opmerkingen:

Erica zei

Dat klinkt als een actieve nacht....meer sportief dan cultureel ;-)
Misschien moet je toch maar dat zandbank.nl veranderen???

Harriët zei

Zandbanken zijn best wel leuk, maar alleen als je ze kunt zien bij laag water. De gasten hadden gelukkig we een cultureel weekend. Op het gebied van daten was het minder, terwijl er echt een aantal leuke mannen aan boord waren. Volgens mij was er ook wel wat voor jou bij.