vrijdag 25 april 2008

slingerproef

De slingerproef was wel vermakelijk, 2 mannen die bloedserieus alles aan boord opmeten, inclusief alle tanks. Tijdens het meten fungeerden Eep en ik als contragewicht, dus als de beide opmeters bakboord voor waren, dan gingen wij stuurboord achter staan. Vervolgens word er een zware stalen wals door een kraan in het gangboord gelegd en moesten wij doodstil in de hartlijn van het schip staan en werd de zwaaiuitslag afgelezen van de slinger die beneden hangt, wat ik begrepen heb is dat van deze uitslag alle berekeningen gedaan worden en dat een kleine afwijking grote rekenkundige gevolgen kan hebben.
Als de metingen goed gedaan zijn maak ik me absoluut geen zorgen over de uitslag. De Wilhelmina is al 115 jaar een zeer stabiel schip, eigenlijk is het enige wat me zorgen baart de rekening die gepresenteerd gaat worden, die zal vast niet mis zijn.
Verder zijn we deze week gewoon verder gegaan met de klussenlijst, alleen in een heel wat rustiger tempo dan voorheen, de gangdeur is mooi geverft en het dek is ontroest en in de primer gezet. De wc's doen het weer, er bleek een zeefje te zitten in de toevoerleiding, die hebben we er uitgesloopt en kan dus ook geen probleem meer geven.
Het is wel erg onwennig om om 19.00 uur al te stoppen met werken, het voelt sávonds bijna aan al spijbelen.

Geen opmerkingen: