dinsdag 29 november 2011

aanpassen

Het heeft meer voeten in de aarde dan je zo op het eerste gezicht denkt, het elektrisch maken van de zwaardlieren.
Er moet natuurlijk ook stroom komen naar het achterdek, dat betekend dat er zware gekeurde kabels vanaf de generator (380 V) door een waterdicht schot naar achteren gemaakt moet worden, die gaten moeten weer water en branddicht afgewerkt worden. Elke lier krijgt een stroomdraad, maar ook de 2 bedieningsknoppen bij het stuurwiel krijgen hun eigen draad.
De lieren kunnen alleen gebruikt worden als de generator loopt, als je dat via je accu’s doet , dan doen halverwege Terschelling je W C’s het niet meer omdat de accu’s leeg zijn. Dus moet er ook een startknop naar het achterdek voor de generator.
Dan is er nog het probleem, dat ik officieel een fluisteraggregaat aan boord heb, maar dat dat ding behoorlijk wat herrie maakt. De experts waren het er over eens, dat de beste oplossing is een nieuwe superdemper op de uitlaat.
Na een week wachten is hij gisteren eindelijk aangekomen en konden de wasmachine en droger van hun plek getild worden en de oude uitlaat uitgepakt worden. Heel voorzichtig heb ik de branddeken en de isolatie opengemaakt, de moed zakte me bijna in de schoenen, dat mag ik als alles klaar is, weer helemaal aanpassen en vastnaaien tot het weer een mooi pakketje is en dat is een lastige en tijdrovende klus.
Het enige voordeel is nu dat tot dat die naaiklus klaar is, ik niet hoef te wassen.

Geen opmerkingen: