zaterdag 26 november 2011

originaliteit

De mist blijft hardnekkig hangen in Friesland. Woensdag heb ik Nieko kunnen overhalen om de loods wat op te ruimen, zodat de zwaarden er ook in kunnen, nu kan ik er eindelijk mee doorwerken. Nog een week dan wil ik ze er weer aan hebben.
Ze gebruiken, zal niet lukken omdat Roel de lieren deze week elektrisch gaat maken, asjes draaien, extra tandwielen en dergelijke.
Barend en Sven, hebben ondertussen een mooie nieuwe gashandel paal gemaakt van roestvrijstaal, de oude vielen gaten in omdat hij rechtstreeks verbonden is met het achteronder. Alle condens sloeg tegen het koude staal aan, waardoor hij van binnen uit roeste, nu zit er een ontluchtingsgaatje in en is het probleem opgelost. Jammer genoeg zie je straks niets van deze ingreep, omdat alles keurig geverfd word.
RVS past niet op zo,n 118 jaar oud schip, het mag van mij wel gebruikt worden, graag zelfs, maar je moet het niet zien.
Net zoals ik vindt dat het een vrachtschip is en geen jacht, daarom is 3 jaar geleden de luikenkap niet vlak gemaakt als zonnedek maar is hij schuin gebleven, een Friesche kap heet dat. De meeste gasten, zien dat soort verschillen niet, maar schepen liefhebbers gelukkig wel.
Het is altijd wikken en wegen hoeveel originaliteit je kunt behouden, tegen het comfort voor bemanning en gasten.
De zwaarden zijn ondertussen klaar en liggen weer buiten onder een afdekzeil, waardoor ik nu in de werkplaats aan het werk kan met het ontroesten en schilderen van de lieren.

Geen opmerkingen: